Home » Proof of Concepts
PROOF OF CONCEPTS
Wat is een Proof of Concept?
Een Proof of Concept (PoC) is een ‘demonstratie’ die aantoont dat specifieke concepten of theorieën toepasbaar zijn in de praktijk. Het biedt bewijs dat een project of product haalbaar is en de investering waard is voor verdere ontwikkeling en ondersteuning.
Waarom een Proof of Concept-fonds binnen DRO-DMI?
Door een Proof of Concept-fonds op te zetten, faciliteert AMS Institute de valorisatie van onderzoek en helpt het onderzoeksresultaten om te zetten in praktische tools en diensten. Het fonds biedt de mogelijkheid om innovaties binnen DRO op te schalen, waardoor een grotere maatschappelijke en economische impact wordt gecreëerd.
Deze samenwerking werkt ook andersom: het stelt uitdagingen en wensen vanuit DRO—zelfs die met hoge inherente risico’s—in staat om te worden vertaald naar nieuwe wetenschappelijke onderzoeksprojecten. Door praktijkgerichte behoeften te integreren in onderzoek, wordt innovatie beter afgestemd op echte maatschappelijke uitdagingen.
Wat doet het PoC-fonds?
Het team fungeert als een brug tussen wetenschappelijke innovaties en concrete uitdagingen waarmee gemeenten en vervoersbedrijven te maken hebben. Het versnelt de uitwisseling tussen onderzoek en praktijk door experimenten en de ontwikkeling van prototypes te ondersteunen, zodat stedelijke belanghebbenden de waarde ervan kunnen beoordelen.
Tussen 2024 en 2026 zal het DRO-DMI-team 20 PoCs financieren. Onderzoekers van academische partners kunnen hier voorstellen indienen.
Alle PoCs worden ondersteund door een toegewijd PoC-team bij AMS Institute. Meer informatie over het team vind je hier [link naar tekst op AMS website].


Proof of Concept projecten binnen DRO
Lopend en in afronding
- Walkability
- Verantwoorde Dataverzameling ondervertegenwoordigde groepen
- Loopstromen model
In de pijplijn
- Verkenning TikTok rijen
- Dynamisch curb management
- Fietsdata gebruik
- Tunnel Objectherkenning
- Verantwoorde (data)infrastructuur voor steden
- Verkeerslichten
- Hubs
- AI Orkestratie
Walkability
Deze Proof of Concept (PoC) onderzoekt hoe software voor de analyse van wandelvriendelijkheid beter afgestemd kan worden op de behoeften van stedenbouwkundigen. Het doel is om tools te ontwikkelen die hun besluitvorming daadwerkelijk ondersteunen bij het verbeteren van voetgangersvriendelijke infrastructuur. Veel bestaande tools werken met vooraf vastgestelde criteria, zonder dat ontwerpers of planners daarbij betrokken zijn. Daardoor sluiten ze vaak niet goed aan op de praktijk en is er weinig samenhang tussen verschillende toepassingen. Met dit project willen we een praktisch kader bieden voor de ontwikkeling van de volgende generatie wandelvriendelijkheidstools: gericht op de gebruiker, effectief in gebruik, en bruikbaar voor onderbouwde stedelijke besluitvorming.
Verantwoorde dataverzameling voor ondervertegenwoordigde groepen
Deze PoC richt zich op het verzamelen van mobiliteitsgegevens van kwetsbare groepen, te beginnen bij rolstoelgebruikers. Het project verzamelt zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens via GPS-tracking en interviews met deelnemers. Het project betrekt ook belangrijke stakeholders, zoals de deelnemers zelf en privacyfunctionarissen, om ervoor te zorgen dat het proces zorgvuldig en verantwoord verloopt. Binnen de stadsplanning ontbreekt het vaak aan concrete data over hoe groepen als kinderen, ouderen en etnische minderheden zich door de stad bewegen. Door daadwerkelijk gedrag in kaart te brengen, levert dit project waardevolle inzichten op voor inclusiever en datagedreven ontwerp van de openbare ruimte.
Loopstromen model
Deze PoC heeft als doel het huidige voetgangersmodel van DAT Mobility verder te verbeteren, zodat gemeenten beter kunnen plannen op basis van wat-als-scenario’s. Het vernieuwde model wordt gepresenteerd aan geïnteresseerde gemeenten en openbaar gedeeld via GitHub, inclusief code en data. Huidige modellen zijn vaak niet gedetailleerd genoeg, terwijl de vraag naar inzicht in voetgangersstromen groeit. Dit project brengt daar verandering in door stromen tussen belangrijke locaties te modelleren en de aantrekkelijkheid van elke straat voor voetgangers mee te nemen. Zo krijgen gemeenten betere hulpmiddelen in handen voor datagedreven voetgangersbeleid.