Onze cases

Bekijk hier onze nieuwste cases.

Traffic Safety

Piekmomenten

Hoe kunnen we de verkeersveiligheid waarborgen op de momenten dat de wegen het drukst zijn, tijdens de piekmomenten?

Curb Space

Dynamische optimalisatie van stoepruimte

Bij het optimaliseren van het gebruik van stoepruimte naar gewenst (en rechtvaardig) gebruik, is het nodig om het gebruik te herprioriteren. We willen onderzoeken wat het betekent om het gebruik van stoepruimte dynamisch te controleren.

Curb Space

Beheer van stoepruimte capaciteit

We willen de effectiviteit, wenselijkheid en haalbaarheid van multimodaal beheer van stoepruimtecapaciteit onderzoeken. Dit kan het reserveren, aanduiden, toewijzen en handhaven van het gebruik van stoepruimte omvatten.

Curb Space

Monitoring van het daadwerkelijke gebruik van de stoeprand

In deze use case willen we onderzoeken wat er nodig is om inzicht te krijgen in het daadwerkelijke gebruik van de stoepruimte. Dit kan beleidsmakers en verkeersmanagers helpen om het daadwerkelijke gebruik te sturen naar het beoogde gebruik.

Curb Space

Inzicht in de stoepruimte capaciteit

In deze use case willen we onderzoeken welke informatie ontbreekt en wat nodig is om de gebruiker van de openbare ruimte inzicht te geven in de kenmerken en toegestane gebruik van onze openbare ruimte.

Parking Space

Parkeren op de gewenste plek

Hoe maak je het parkeren aantrekkelijker op plekken waar je de auto’s wel wil hebben. Denk aan P&R, garages aan de rand van de stad etc.

Parking Space

Parkeerprioriteit

Hoe zorgen we ervoor dat mensen nog wel kunnen komen waar ze moeten zijn met de beperkte parkeermogelijkheden?

Parking Space

Bedrijven terreinen

Hoe kunnen we parkeergelegenheid op bedrijventerreinen beter managen zodat er geen groen voor grijs ingewisseld hoeft te worden?

Parking Space

Zoekverkeer verminderen

Hoe verminderen we zoekverkeer wanneer er gebrek is aan parkeerplaatsen (multimodaal)?

Parking Space

Combineren van laden en parkeren

Hoe kunnen we zorgen dat er bij laadpalen gestuurd kan worden op beschikbare elektriciteit in het net en de drempel van laadpaalgebruik verlagen?

Intelligent Access

Het afsluiten van gebieden voor specifieke doelgroepen

Hoe kunnen we intelligente toegang toepassen om lage-verkeersgebieden te behouden, zodat de leefbaarheid en veiligheid van deze buurten wordt verbeterd?

Intelligent Access

Het dynamisch afsluiten van doorgangen en gebieden

Bestaande ‘voorwaarden’ voor toegang zijn nog vrij statisch. In deze use case willen we verkennen hoe een dynamischere manier van het afsluiten van doorgangen en gebieden eruitziet.

Intelligent Access

Het opzetten van een nationaal vrijstellingssysteem

Hoe zou een nationaal vrijstellingssysteem eruit zien? Is dit wenselijk om onze steden toegankelijk te houden? In deze use case willen we de mogelijkheden van een nationaal systeem voor het aanvragen en verlenen van vrijstellingen verkennen.

Intelligent Access

Een nationaal beschikbaare oplossing

De gemeente Amsterdam heeft een beproefde applicatie. Als we deze applicatie nationaal beschikbaar maken, kunnen andere gemeenten ook milieuzones, zones voor zwaar verkeer en doorgangsverboden monitoren en handhaven.

Transport equity

MA&AP

Inzichtelijk brengen van de doelgroepen en hun activiteiten, welke latent behoefte er is om werkplaatsen en/of activiteiten te bereiken of maatschappelijke functies te kunnen doen? Wat kun je binnen DRO wel doen?

Transport equity

Onderzoek

Welke bestaande onderzoeken zijn er? Wat kunnen we daaruit concluderen, en waar willen we een verdieping maken om transport equity te bewerkstelligen? Hoe kunnen we in de andere opportunity area’s en use cases voorkomen dat mobiliteits armoede toeneemt, en de afname hiervan optimaliseren?

Modal shift for routines

Stadplanners

Hoe kunnen we stadsplanners faciliteren om routineverkeer beter te organiseren? Samenwerking met gebiedsontwikkelingen, functies en bestemmingen van gebieden in kaart brengen en regie voeren.

Modal shift for routines

Ketenreizen

Hoe kunnen we ketenreizen beter faciliteren? Denk aan ketenreis beter begrijpen, journey op ecosystem niveau, combitickets, garanties bij ketenverplaatsingen, reserveringen en prijsmaatregelen.

Modal shift for routines

Fietsgedrag

Hoe kunnen we fiets gedrag stimuleren voor routine verkeer? Wat is de fietspotentie? Welke missinglinks en barrières hebben we nog niet goed in beeld? Hoe nemen we deze weg? E.g. Fietsgedrag in kaart brengen, ruimte maken voor fietsen, doorfietsroutes, fiets parkeren.

Modal shift for routines

Verkenning gedragsverandering

Hoe kunnen we mensen beter begrijpen in het maken van hun keuzen en hierop acteren? Afhankelijkheden begrijpen in het handelingsperspectief. De juiste momenten, kanalen, stimuli vinden waarop gedrag te beïnvloeden is.

Traffic Safety

ISA voor fietsers

Hoe kunnen we ISA voor fietsers inzetten om de fietspaden en het verkeer veiliger te maken?

Traffic Safety

Uitbreiding van data over ‘veiligheid’

Hoe kunnen we inzicht krijgen in ongelukken of onveilige situaties die niet tot hospitalisatie leiden? Additionele data laag voor fietsgebruik.

Traffic Safety

Ervaren veiligheid

Wat ervaren mensen als een veilige situatie? En hoe kunnen we gebruikers van de openbare ruimte een sterker gevoel van veiligheid geven?

Traffic Safety

Piekmomenten

Hoe kunnen we de verkeersveiligheid waarborgen op de momenten dat de wegen het drukst zijn, tijdens de piekmomenten?

Curb Space

Dynamische optimalisatie van stoepruimte

Bij het optimaliseren van het gebruik van stoepruimte naar gewenst (en rechtvaardig) gebruik, is het nodig om het gebruik te herprioriteren. We willen onderzoeken wat het betekent om het gebruik van stoepruimte dynamisch te controleren.

Curb Space

Beheer van stoepruimtecapaciteit

We willen de effectiviteit, wenselijkheid en haalbaarheid van multimodaal beheer van stoepruimtecapaciteit onderzoeken. Dit kan het reserveren, aanduiden, toewijzen en handhaven van het gebruik van stoepruimte omvatten.

Curb Space

Monitoring van het daadwerkelijke gebruik van de stoeprand

In deze use case willen we onderzoeken wat er nodig is om inzicht te krijgen in het daadwerkelijke gebruik van de stoepruimte. Dit kan beleidsmakers en verkeersmanagers helpen om het daadwerkelijke gebruik te sturen naar het beoogde gebruik.